Det finnes bøttevis av merkelige forkortelser i den digitale verden og design-land, her er noen av de mest brukte, og lenker til flere forklaringer. Til tross for at disse forklaringene er relativt kortfattede, er de potensielt enklere å forstå enn de langdryge du vil finne på for eksempel Wikipedia.
HTML
Hyper-Text Markup Language er oftest hovedbasen for definisjonen av hvordan alt av innholdet på nettsiden din skal vises, altså formatteringen.
CSS
Cascading Style Sheets brukes til å definere stilen/utseendet/oppbyggingen på nettsiden din, og heter nettopp dette fordi valgene i CSS «flyter/cascades» nedover lagene av annen kode, for eksempel HTML/HTML5.
PHP
Eller Hypertext Preprocessor, benyttes i stor grad blant annet i WordPress-sider (som denne) – og andre serverbaserte dynamiske nettsider. Dette brukes som «styremekanismen» for HTML, og kan ikke erstatte HTML, fordi PHP er et programmeringsspråk og dermed kjører programmer, mens HTML er et markeringsspråk som definerer hva man ser på en nettside.
SEO
Eller Search Engine Optimalisation, dette handler om å optimalisere nettsiden din med hovedfokus på å få søkemotorer til å ELSKE den, og dermed flytte den lengre opp i søk. Ofte benyttes spesifikke fagrelaterte ord som relaterer til hva du selger/skriver om, i en variasjon, i alt innhold. (På en naturlig måte, ikke i Meta-beskrivelser eller usynlig innhold som i gamle dager, søkemotorene har blitt for smarte til å se sånt.)
SEM
Står for Search Enginge Marketing – eller arbeidet med å «markedsføre» via/til søkemotorene at nettsiden din rocker. Dette gjøres ved bruk av betalt reklame i søkemotorene (les: markedsføre nettsiden, ikke det samme som SEO – som fokuserer på optimalisering av siden din, men disse samkjøres ofte).
SMM
Står for Social Media Marketing, altså markedsføring via sosiale medier som Facebook, Twitter, Pinterest og LinkedIn.
H1,H2,H3
Dette er Heading-tagger, de benyttes både for å gjøre indekseringen søkemotorroboter gjør av siden din enklere, ved å definere hva som er viktig (titler og mellomtitler), og for at nettsiden ved f.eks. endring av fontvalg, enkelt skal kunne endre alle titlene på nettsiden til samme font med en gang – da slipper DU å gjøre det manuelt! Dette er også nyttig om du ønsker å manuelt definere Headings i koden din, slik at du får titlene dine akkurat slik du ønsker dem.
Heading 1 er alltid den «viktigste» og største, og benyttes stort sett for eksempel i WordPress som definerende tag for titler på innlegg og sider. Slik fortsetter størrelsene og prioriteringen nedover til Heading 6, som er den minste.
Det finnes også en god liste med forklaringer i både tekst- og videoformat hos About.com, om du ikke klarte deg med denne. 🙂