Approved by me: Delingspsykologi og personal brand

Grunnen til at alle prater om influencers, og har gjort det en stund, er at de er litt som de digitale versjonene av den alle så opp til og hørte på i de forskjellige gruppene på ungdomsskolen: Får du solgt til dem, får du solgt til de som følger dem. Dette er grunnen til at Norges mest kritiserte bloggere også blir sponset for å skrive om produkter og forfulgt av «gratisvarer» og «gaver» – et lite håp fra avsenderen om at nettopp deres produkt blir promotert av noen som klarer å nå 50 000 ungdommer.

Dette skjer ikke bare i bloggeland, men på alle former for sosiale medier og i ditt andre liv (det fysiske, ikke det på internett) – stort sett skjer det underbevisst, om ikke du følger med på ditt eget kjøpsmønster, da. Ca. samtlige undersøkelser på temaet beviser at det du velger å dele med dine Facebookvenner, har gått igjennom en relativt kjapp kvalifiseringssjekk i hjernen din:

  • Deler dette innholdet mine verdier?
  • Kommer vennene mine til å sette pris på dette innholdet?
  • Sier dette innholdet det rette om hvem jeg er?

Måten vi deler på avhenger derfor veldig av hvem vi identifiserer oss som, og hva vi reagerer på (liker, kommenterer, deler videre…) definerer hvem/hva vi vil identifisere oss med. Når folk tror at de ikke tenker på hvem de er som merkevare, trenger de derfor strengt tatt bare å se nærmere på hva de deler, liker og kommenterer på sosiale medier – problem løst. Gjør en liten webanalyse av hvem du er som brand?

You are what you share.