Organisk eller betalt? Eller organisk OG betalt?

Dette er et spørsmål jeg stadig hører at flere og flere bedrifter ikke stiller seg selv. Det finnes faktisk byråer der ute som sitter seriøse i møte med en kunde og sier at «ALT som teller er å betale for best annonseplassering på Facebook og Google og sånt» (Ikke et direkte sitat, men jeg har hørt «bransje»folk si noe skremmende likt). Så da går den lille lokale gaveforretningen inn for å spytte alt av markedsføringsbudsjett inn i annonser på Facebook og Google, da. Null strategi, og Facebook-siden deres har gjerne ikke stort innhold eller noe særlig publikum, før de bestemmer seg for å bruke 10 000 kroner på å få flere til å like nevnte Facebook-side, som ikke har åpningstidene deres en gang.

Har du 10 000 kroner av bedriftens budsjett å kaste ut av vinduet, så er det ovennevnte eksempelet en eksemplarisk metode å få det til på! Vil dere derimot få noe igjen for det, bygge opp en sterk merkevare, og kanskje til og med oppleve at kundene kommer til dere, foreslår jeg å dytte pengene inn i godt innhold i stedet, eller produsere det selv. Jeg har listet opp noen gode verktøy for å komme i gang med dette nedenfor.

Hvorfor? Fordi det er like lite poeng i å betale for en fullside i KK når produktet deres er en barberingsmaskin, det er på tide å bygge relevant og bra innhold først, så kan dere heller spytte litt penger inn i å spre det gode innholdet etterpå.

Vi er i 2015, selvsagt vil innholdet ditt ha potensiale for å nå flere folk om du betaler for det (PPC – Pay Per Click er veien å gå) – men om du ikke har godt, strategisk skrevet innhold i bunnen, er du kjørt. (Dealen med «strategisk skrevet» heter egentlig SEO – Search Engine Optimization) Så prøv å samkjøre dem, lag godt innhold, OG gode annonser. (Ikke glem gode sider på sosiale medier og en sterk nettside heeelt i bunnen, det hjelper kunden å vite hvem du er og ikke bare hva du vil).

Noen verktøy for å komme i gang