SEO (Search Engine Optimization) har over lengre tid vært fokusert veldig rundt nøkkelord. En periode fungerte det strålende å lure søkemotorene, men så ble de smarte, og nå må du tenke bruker når du lager innhold.
Det har også vært en greie å bygge inn nøkkelord som er ekstremt relevante til hva bedriften din selger i blogginnlegg, artikler, undersider og lignende, men dette henger også robotene seg opp i. Om du overbruker ord er du like langt.
…Så, hva kan du gjøre for å produsere godt innhold som både når lesere og søkemotorer, uten å gå på kompromiss mot noen av de to?
- Lag fantastisk godt innhold for brukeren – søkemotorenes crawlers elsker originalt innhold.
- Tenk problemløsninger når du produserer innhold – hva er det sannsynlig at leads og tidligere kunder skriver inn i den magiske søkeboksen når de leter etter akkurat ditt produkt?
- Vurder konkurransen og finn omveier rundt deres territorium. Dere må slutte å tenke «jammen konkurrenten kommer høyt opp når de skriver om fiskekrokene de selger!» – De har tatt den plassen, de er mest sannsynlig større enn din bedrift, kan legge mer tid og penger i det, og kommer til å beholde den ettertraktede førsteplassen i søk så lenge de kan. Tenk heller over hva kundene dine trenger å vite mer om for å ha bruk for dine produkter, kanskje er det mer lukrativt å skrive en artikkel om «De 10 beste innsjøene for fiske i Norge»?
- Sett sammen konkrete beskrivelser av produktene, ta med mest mulig av informasjonen kunden kan tenkes å ville se.
- Bruk HTML-taggene for Headings korrekt. Heading-tagger bør brukes for å strukturere innholdet ditt i et hierarki, bruk H1 til hovedtitler, H2 til undertitler, H3 til seksjoner under H2-undertitler og så videre. Dette forteller både besøkende og crawlers hvilken tekst som er viktig, hvilken tekst som gir en oversikt over hva siden inneholder.
- Mens vi er inne på det: Gi undersidene dine gode, beskrivende navn som er lette å forstå.
- Strukturer URL-ene dine og inkluder tekst i dem, slik at crawlers (og mennesker) forstår hva siden du sender dem til vil inneholde.
- Les Googles egen SEO Starter Guide, og alt annet du finner om SEO fra trygge kilder på nett.
Vil du legge til noe? Legg igjen en kommentar!