Hopp til innholdet

SEO: Tenk problemløsning – ikke bare nøkkelord

SEO (Search Engine Optimization) har over lengre tid vært fokusert veldig rundt nøkkelord. En periode fungerte det strålende å lure søkemotorene, men så ble de smarte, og nå må du tenke bruker når du lager innhold.

Det har også vært en greie å bygge inn nøkkelord som er ekstremt relevante til hva bedriften din selger i blogginnlegg, artikler, undersider og lignende, men dette henger også robotene seg opp i. Om du overbruker ord er du like langt.

…Så, hva kan du gjøre for å produsere godt innhold som både når lesere og søkemotorer, uten å gå på kompromiss mot noen av de to?

  1. Lag fantastisk godt innhold for brukeren – søkemotorenes crawlers elsker originalt innhold.
  2. Tenk problemløsninger når du produserer innhold – hva er det sannsynlig at leads og tidligere kunder skriver inn i den magiske søkeboksen når de leter etter akkurat ditt produkt?
  3. Vurder konkurransen og finn omveier rundt deres territorium. Dere må slutte å tenke «jammen konkurrenten kommer høyt opp når de skriver om fiskekrokene de selger!» – De har tatt den plassen, de er mest sannsynlig større enn din bedrift, kan legge mer tid og penger i det, og kommer til å beholde den ettertraktede førsteplassen i søk så lenge de kan. Tenk heller over hva kundene dine trenger å vite mer om for å ha bruk for dine produkter, kanskje er det mer lukrativt å skrive en artikkel om «De 10 beste innsjøene for fiske i Norge»?
  4. Sett sammen konkrete beskrivelser av produktene, ta med mest mulig av informasjonen kunden kan tenkes å ville se.
  5. Bruk HTML-taggene for Headings korrekt. Heading-tagger bør brukes for å strukturere innholdet ditt i et hierarki, bruk H1 til hovedtitler, H2 til undertitler, H3 til seksjoner under H2-undertitler og så videre. Dette forteller både besøkende og crawlers hvilken tekst som er viktig, hvilken tekst som gir en oversikt over hva siden inneholder.
  6. Mens vi er inne på det: Gi undersidene dine gode, beskrivende navn som er lette å forstå.
  7. Strukturer URL-ene dine og inkluder tekst i dem, slik at crawlers (og mennesker) forstår hva siden du sender dem til vil inneholde.
  8. Les Googles egen SEO Starter Guide, og alt annet du finner om SEO fra trygge kilder på nett.

Vil du legge til noe? Legg igjen en kommentar!