Hopp til innholdet

tl;dr – Nytteverdi VS Scroll-finger

Når du drar opp mobilen for å lese på trikken, leser du da 30 sider av en e-bok, eller sjekker du Twitter?

Innhold (eller Content, om du prater litt Norgelsk som meg) trenger ikke nødvendigvis å være side på side med informasjon for å være bra, noen av de beste tingene jeg har sett i digitale kanaler de siste årene er kjempekorte.

Kortfattet er for eksempel stort sett en av de bedre veiene å gå når det kommer til kundeservice, sånn som Argos (britisk butikkjede som ligner på en kombinasjon av IKEAs hent-selv-lager og sjekk-ut-selv-kassene i matbutikken) gjør her:

Argos-Tweet…Du kan tenke hva du vil, men dette er en fantastisk kombinasjon av en flink tekstforfatter bak tastene og god kundeservice.

Om det er vanskelig å formulere innhold, pleier jeg ofte å titte på hva som har fungert i den samme kanalen jeg skriver for før, og så dumper jeg alt jeg har i hodet relatert til det jeg skal få frem inn i boksen jeg skriver i, SÅ kutter jeg ut ALT som ikke er ekstremt nødvendig. 

La meg skrive den ovenstående paragrafen en gang til, med nettopp dette tankesettet:
Vanskelig å formulere seg?
Se på historisk bra innhold, brain-dump, kutt ut alt unødvendig, publiser.

Nå sitter du kanskje og tenker «jammen vi deler de gode historiene!» – kan dere ikke dele dem med et veldig on-key bilde, og tre setninger? Ok, lag en video da.

Unngå for all del å bli uinteressant for smartphone-folket, med mindre du utelukkende vil nå de som sitter på PC-en før, på eller etter jobb, og da bør du potensielt publisere når du vet de er på den PC-en også. Ellers drukner det bra innholdet med nytteverdi i havet av annet bra innhold med nytteverdi, som er skrevet kortere og ikke er ditt.

Husk å korrekturlese også. 😉