Webanalyse – The Basics

For mange høres kanskje «webanalyse» ut som et stort og skummelt ord, men selvfølgelig skal det ikke være sånn! Når du ikke lenger går med informasjonen om hvilke take-away-sjapper i nabolaget som er åpne på søndag, men heller spør Google, og kalenderen iherdig påstår at det er 2015, er det på tide å sette seg inn i hvordan nettsiden og de sosiale mediene til bedriften din faktisk gjør ting, enten det er bra eller dårlig.

Selvsagt kan du bruke dette på alt av sider og profiler dere selv har kontroll over på nett, men la oss ta utgangspunkt i at vi snakker om en nettside. jeg tar også utgangspunkt i at det allerede er satt opp tracking via Google Analytics på siden, og har det ikke blitt satt opp, foreslår jeg å fikse det nå.

  1. Lag en kort liste (vi snakker 10-15 punkter) med grunner til at folk kan komme til å få et behov for å besøke nettsiden. Inkluder hva de ser etter og hvorfor (hvilket problem løser produktet ditt for dem? kanskje de ser etter hva produktet er laget av?) – Så deler du ut de fem punktene, enten til flere personer eller til en person (som ikke har vært noe særlig inne på nettsiden fra før) og ber dem løse problemet eller behovet på hvert punkt.

    Det viktigste her er å poengtere at de gjerne må notere, både ting som er positive og negative på veien mot «målet». Be dem også skrive ned hvilke sider og undersider de måtte innom for å finne ut av det.

  2. Se over notatene, jakt opp negative ting, men merk deg hva de har sagt at er bra også. Finn ut hva som kan gjøres for å gjøre prosessen enklere.
  3. Se på rapporter fra bruken av nettsiden de siste månedene eller så, gå uansett tilbake mer enn 30 dager. Finn ut av hvilke sider folk bruker lengst tid på, hvilke sider de forsvinner fra, og hvordan de kom seg inn på siden i utgangspunktet. Sammenlign dette med notatene fra punkt 1 – samsvarer de? Da bør noe definitivt gjøres.
  4. Rydd opp i problemene du har luket frem, rydd også opp i sider som er statiske og har dårlig innhold. Med dårlig innhold mener jeg ting som ikke er relativt tidløse – må innholdet på en statisk side endres hver måned, bør den potensielt rekonstrueres eller byttes ut med et mer dynamisk format.
  5. Er det noen overraskelser i trafikk-kildene? Noen sosiale medier som gjør det dårligere enn forventet, eller en artikkel eller et gjesteinnlegg på en annen side som skaper mye trafikk? Finn ut hvor trafikken kommer fra, hvorfor, og hvordan du kan øke den enda mer. Kanskje har dere noen kanaler som ikke har blitt testet enda?
  6. Er det steg nok til alle bitene av kjøpsprosessen tilstede? eller kan det produseres mer informasjon om de bestselgende produktene? Kanskje mangler det noe informasjon om en tjeneste? Gir dere folk klare Call To Actions?
  7. Hvilke innlegg, sider eller ressurser gjør at folk klikker seg videre til kjøp eller kjøpsfremmende handlinger? (Det hjelper å inkludere mål i Google Analytics for å få enklere oversikt over dette!)
  8. Få et menneske som absolutt ikke vet noe om firmaet til å lese nettsiden i blokker, spør om noe ikke gir mening, og finn ut hva som kan kuttes. (Er det kjedelig? irrelevant for en kunde? overflødig? for lite informasjon? for rotete formulert?)
  9. Finn ut om alle sidene og elementene fungerer. Trykk på ALT. Finn bugs, og fjern dem. (Fungerer søkefeltet? Har en side fått en ny URL og menyen ikke blitt oppdatert? kan man faktisk handle i nettbutikken? fungerer rabattkoder? finnes det noen døde lenker?)
  10. Finn ut hvilke sider som er de faktiske landingssidene deres. Hvilke sider klikker kunder seg oftest inn på nettstedet ditt via? Hva ser de først, og er det en god side? Kan den bli bedre?

Jeg kunne helt sikkert inkludert 40 punkter til i denne listen, men de finner du helt sikkert ut av selv, eller så finnes det søkemotorer av en grunn. Bli kjent med kundene, så har du nøkkelen til en perfekt nettside også, for det de vil ha og det de vil se, er det nettsiden din burde være.