Hopp til innholdet

IT + Markedsføring = Bestevenner!

  • av

Det er noen myter der ute om at IT-avdelingen kun er fylt av asosiale nerder som kun klarer å kommunisere med teknologi, og at markedsføringsfolk bare bryr seg om å vinne priser og ROI. Begge er feil, men ofte er disse mytene hovedsynderne når jeg snakker med folk fra den ene eller den andre avdelingen om hvorfor de ikke «klarer» å samarbeide. Men de klarer om de prøver. Jeg tuller ikke, det er fullt mulig å få til!

Nøkkelen er kommunikasjon

Du må bare lære dem å snakke samme språk! Dette er en problemstilling som i årevis har eksistert mellom designere og programmerere når det kommer til å bygge nettsider eller spill. Hva skjedde der? Hvorfor klarer de plutselig å samarbeide? Jo, de lærte av hverandre: Designerne forstår i dag at det blir vanskelig for han som driver med koden å kode «sånn at den duppedingsen gjør sånn med den greia der, vettu.» – Så de har lært seg nok kodespråk til å kunne forklare uten å miste kollegaen halvveis. Det samme kan IT og Markedsavdelingen få til, det bare krever litt tålmodighet.

Legg bort stereotypene

Det har blitt skrevet utallige artikler om nettopp dette. Folk er ikke lengre «bare flinke på x» eller «en sånn x-type» – de fleste er litt «Jack of all trades» med spesielle felt de er bedre på. Men ting har snudd seg en del de siste årene, og du er ikke en svett, ensom nørd med briller, bare fordi du er flink innen et spesifikt felt og kan forklare det inngående til utenforstående. Infotjenester kaller «nerd» et hedersbegrep, og Benja Stig Fagerland skrev i 2010 at Stereotypier gjør oss dumme.

På jobb er potensielt det stedet hvor disse fordommene om stillinger fortsatt eksisterer en del plasser, og der de burde ha minst å gjøre. (Fordommer er alltid feil i mine øyne, men hva de har på jobb å gjøre, aner jeg virkelig ikke) Så gjør det til en greie å heller snakke med kollegaen din om h*n har lest noe spennende i det siste, eller vært et nytt sted. Om du er i tvil om hva de faktisk gjør på jobb, spør dem! Heller enn å anta ting. Jeg har selv blitt forklart som «digital kundeservice» – og først blitt fornærmet, men er det ikke nøyaktig det jeg er, bare en mer nerdete versjon?

Bland inn noen hybrider

Det finnes så klart markedsføringsfolk som kan litt IT – I alle fall av de yngre. Markedsførere flest ble mer IT-interesserte så fort digital markedsføring ble en greie. Plutselig var det praktisk å kunne litt kode, å vite at noen arbeidsprogrammer og plattformer spiste så mye RAM at det kunne være greit å ikke ha for mange av dem åpne samtidig, og at den og den utvidelsen ga deg full kontroll over hva som vistes på sosiale medier.

IT-folk som forstår prinsippene rundt å nå folk der de trives, med budskap de ikke kan si nei til, finnes også. IT-folk har i en liten evighet måttet tilpasse hva de sier slik at mottakeren skal forstå det, og kan nok i noen tilfeller målrette innhold bedre enn en markedsfører kan.

Gi dem en grunn til å samarbeide

Et prosjekt som krever erfaring og ferdigheter fra begge feltene, og muligheten til å samarbeide ordentlig mens de arbeider med det, vil for eksempel være et godt utgangspunkt. Tidligere har kanskje markedsavdelingen vært «de der som lager reklame» for IT, og IT vært «de der som fikser PC/Mac-en min om den ryker» – det er det du må få slutt på! (Ikke helt, da. Noen bør se på den PCen om den ryker..) Gi dem andre ting å snakke om, så har du plutselig både markedsføring med teknologi-spiss og kreative IT-løsninger som virkelig fungerer!

Til poenget: IT + Markedsføring = Sant

Det jeg prøver å si er at bedriften din vil tjene en del på det, om markedsføring og IT lærer seg å kommunisere, samarbeide, og dra nytte av hverandre i et stadig mer digitalt marked. Men med det sagt: Du kan ikke tvinge dem. De må ha lyst selv, og de må se verdien selv.

Om du er markedsfører og fortsatt i tvil: Tror du programmatic annonsering hadde eksistert uten IT-folk/Programmerere?

Om du er IT-konsulent og fortsatt i tvil: Husk at kunden ikke alltid tenker rasjonelt, så selv om løsningen du bygger virker logisk for deg, er det ikke sikkert at kunden vil klikke på den knappen. Kanskje vet en markedsfører hvilke ord som skal til for at kunden klikker? Eller hvor knappen får best ROI?