Hopp til innholdet

Halvveis i praksis – Statusoppdatering

Praksis innen digital markedskommunikasjon kan innebære mye rart: Noen lærer masse, andre veldig lite, og noen lærer mye om seg selv. De siste ukene har vært hektiske, avslappede, kreative, analytiske, morsomme og givende: Kort sagt er jeg storfornøyd med praksisplassen min, og spesielt fornøyd med gjengen jeg får lov til å lære av og jobbe med!

Hva jeg gjør på praksis

Dagene mine har så langt vært fylt av en stadig voksende liste med utfordrende prosjekter. Jeg er veldig glad for at jeg ikke sitter og tvinner tommeltotter – «Learn by doing» er definitivt greia, og det er kjempegøy! Så langt har jeg fått jobbe med flere bransjer: HR, IT og utdanning er noen av dem.

Jeg begynner og avslutter ofte dagene mine med å planlegge: Starten av dagen brukes til å finne ut hvilke prosjekter jeg må prioritere, både før og etter lunsj (som er en fantastisk fellesgreie, to og to bytter på å ha ansvaret for lunsj hver uke) – dette blir oftest avgjort av et par faktorer:

  • Deadline – Har prosjektet en deadline som kommer opp snart, blir det startet først.
  • Volum – Er det mye å gjøre sprer jeg det ofte utover flere dager, slik at jeg ikke blir overveldet. (Jeg lager meg gjerne delmål og sånt)
  • Andre – Noen ganger må jeg vente på svar fra enten en kollega eller kunden om noe, og da må jeg selvsagt nedprioritere prosjektet inntil jeg får informasjonen jeg trenger.
  • Forventet tidsbruk – Jeg prøver å bruke tiden min her så effektivt som mulig, det betyr at noen ganger blir ting som tar kort tid prioritert mellom ting som tar mye tid. Dette gjør jeg både for å bli ferdig med ting som ikke krever like mye fort, og for å få et avbrekk i de større prosjektene.
  • Kreativitetsnivå – Jeg har oppdaget underveis i praksisen at jeg er mest kreativ rett før lunsjtid (10:30-11:30) og tidlig på ettermiddagen (13-15), derfor plasserer jeg ofte oppgaver som involverer skriving av innhold eller meta til slike tidspunkt, sånn at jeg ikke gjør en dårligere jobb eller bruker masse ekstra tid fordi kreativiteten har tatt kvelden.

Så langt har jeg vært heldig: Jeg får fylle dagen med flere prosjekter, men får noen avbrekk her og der hvor folk spør meg om noe jeg kanskje kan hjelpe med, eller de vil vise meg noe de tror kan være nyttig å lære. Alt i alt vil jeg si at balansen på arbeidsdagene her er super, og jeg trives veldig godt med flyten i det.

Forventningene mine – ble de innfridd?

  • Jeg har definitivt lært masse, og lærer stadig mer hver dag!
  • Omsider føler jeg at jeg vet hva jeg vil gjøre etter utdannelsen min (begynt å søke på relevante jobber har jeg også gjort) – SEO og innhold er definitivt veien å gå, og takket være Synlighet har jeg fått lov til å teste meg selv og virkelig spesialisere kompetansen min, som jo frem til nå har vært veldig potet-preget (En potet er en som kan litt om mye, men ofte ikke har noe «eget» fokusområde, og dermed ender opp med å gjøre litt av alt).
  • Å få jobbe med reelle prosjekter har minnet meg på hvorfor jeg elsker digital markedskommunikasjon, og hvorfor jeg begynte på studiet mitt i utgangspunktet, avbrekket i teorien var definitivt godt timet.
  • Som tidligere nevnt, lærer meg masse. Spesielt om SEO og innhold, både på egenhånd og av flinke kollegaer med masse tålmodighet når jeg spør rare spørsmål og titter på hva de driver med for å lære mer om ting jeg ikke kan.

Du kan lese mer om forventningene mine til praksisen i det første innlegget jeg skrev, det heter «Tid for praksis«.

 

PS: Lurer du på hvordan jeg fikk praksisplassen min, eller ser etter ideer til originale måter å søke jobb på? Jeg har blitt intervjuet av Studenttorget.no, og saken er oppe hos dem nå:

«Fikk suksess i jobbjakten gjennom sosiale medier«