Både motebransjen og treningsbransjen har skjønt noe vitalt: Klær og mat gjør seg best på bilder, noe som gjør Instagram til en viktig kanal. Men ikke alle har noe på Instagram å gjøre, for noen er Twitter fortsatt veien å gå (til tross for at Twitter er litt halvdød som kanal, i alle fall i Norge), og for andre er det faktisk best spredning på Facebook. Hva som er din kanal, avhenger av hvor målgruppen din er, og da mener jeg både personas, influencers og «den faktiske mannen i gata som vil betale for produktet ditt».
Follow the followers
Følg følgerne dine. Det høres potensielt litt random ut, men det fungerer. Om du har en butikk og skal starte med digital markedsføring, spør kundene dine! «Hvilke sosiale medier er du på?» krever ikke mye tid når de står i kassa og venter på at du skal slå inn varene deres, så spør.
Noen ganger finnes det kanskje konkurrenter du kan finne ut av hvor er, og gjennom en kjapp analyse av kanalene deres, finner du fort ut hvor følgerne faktisk er hen. Dette kan bety to ting: Enten at de er på de stedene du også bør være, og har gjort den harde jobben for deg, eller at de er på feil kanaler, og du kanskje kan være først ut et sted kundene vil se dine varer.
Uansett: Ikke velg kanaler basert på hvor du syns produktet ditt skal være, velg kanaler basert på hvor følgerne dine er, og hvor de er aktive.
Jeg har tid – Eller har jeg?
Ikke anta at jeg har tid til å lese den fem paragrafer lange kundehistorien du syns er så fin at den bør deles på Facebook, ikke anta at jeg har tid til noe som helst: A/B-test og finn ut hva som funker når du først har etablert en liten følgergruppe. Dette gjelder alle kanaler: Får du flest klikk på en lenke til nettbutikken om du forkorter den, eller om den er som den «ble til»? Er det best å gå rett på sak og si «Vi har supertilbud på paraplyer!» eller fungerer det best med en setning som «Regner det like ille hos deg som utenfor kontoret vårt i dag?» først?
Test deg sprø, samle resultatet av testene i et regneark (om du ikke liker regneark må du virkelig finne en måte å like dem på – regneark er veien å gå når det kommer til informasjonslagring og digitale kanaler, I kid you not)
Du treffer meg med kule motebilder av ting jeg ikke har sett før når jeg evaluerer meg selv opp mot andre jenter med bedre stilsans på Oslo S, men du treffer meg ikke like godt med dem når jeg sitter dypt nede i potetgullposen alene en lørdagskveld. Post når folk har tid, og post når folk har tid til å reagere. Det kan hende jeg vi lse de kule klærne på Instagram når jeg venter på toget på Oslo S, men har jeg dekning nok på toget til å kunne gjennomføre et kjøp i nettbutikken din?
Verden er mindre
Verden er mindre. Det betyr at jeg like gjerne kan finne på å sjekke eBay eller Etsy etter varen du tilbyr, så pass på at du har den beste produktbeskrivelsen, de beste bildene, den enkleste betalingsløsningen eller rykte som butikken på Løkka med absolutt best service, ellers kan det hende du mister meg til en sjappe i Statene som tilbyr samme varen med lengre leveringstid men lavere pris. (Eller kulere produktbilder)
Om målgruppen din ikke er utålmodige, kan det hende det er nettopp slike nettbutikker du mister dem til. Husk å ha klart for deg hva KPI-ene (Key Performance Indicator) dine er: Skal du ha markedsføring rettet mest mot engangskunder som er inn og ut kjapt og så ikke tenker på deg på seks måneder, eller skal du fostre gode forhold til kunder som ikke kan leve uten deg? (Hint: Det førstnevnte er enklest, og ofte hva selgere tenker når de prøver seg på markedsføring, men det andre er verd mye mer, både i forhold til PR og merkevaregjenkjennelse)
Alle målgrupper vil ha noe spesielt
Det er ikke alltid jeg vil vite at Sara, Johanne og Siri syns smykket jeg vurderer å kjøpe var like pent i virkeligheten som det var på bildet: Jeg vil ha noe unikt, jeg vil føle at jeg har noe spesielt. Vurder veldig nøye før du lar meg vite hva «alle andre» syns, om det er riktig for min demografi å vite det.
Om jeg er en sånn som følger strømmen er det kanskje nyttig for å få meg videre i salgstunellen at jeg vet at hun kule Johanne fra Stockholm likte smykket, men om jeg, som din primærmålgruppe, ikke er en sånn som følger strømmen, må du kanskje jobbe litt hardere om jeg vet hva Johanne syns.
Dette gjelder også kommunikasjonen din med leads og kunder: Gi dem noe nært. Kanskje er veien å gå for din bedrift å skrive mer personlige, tekstbaserte e-poster? Eller komme med spørsmål til kundene? Kanskje er det ikke tilbud de vil ha i innboksen sin hver mandag? Prøv ut forskjellige formater, se på om ikke du kan gi litt varme – En annerledes markedsføringsstrategi kan fort slå ut bedre enn de «gode» gamle.
Kanalvalget – Det er ikke endelig
Folk bytter kanaler støtt. Jeg er periodevis mer aktiv på SnapChat enn jeg er på Facebook nå om dagen, for eksempel. Ikke tro at 17 år gamle Sara blir å finne på Instagram ut året – Kansje kommer det noe nytt og kult som alle vennene hennes er på før året er omme? Kanskje Instagram gjør noe dumt (som å teste prioriteringen av innholdet du ser) og folk begynner å hate dem?
Ikke sett deg fast noe mer i hvor målgruppen er enn du gjør i strategien din – Kontinuerlig måling og testing er eneste fornuftige løsning. Om trafikken dabber av ett sted, kan det kanskje være på tide å se etter alternativer, eller se om du har gjort noe som ikke fungerte like bra for kundene dine som du forventet?
Hva er ditt beste råd når det kommer til å følge målgruppen?