Om du tenker at en norsk klesbutikk for unge damer, kun trenger å målrette mot unge damer i Norge, tar du feil. Jeg er som en 25 år gammel dame midt i denne målgruppen, og får et titalls slike annonser i feeden min om dagen. De fungerer ytterst sjelden. Her er hvorfor.
Generelle annonser gir ikke like gode resultater
Disse annonsene i feeden min kan deles i to kategorier: Generelle annonser basert på en antagelse om «typiske kunder» som ikke er særlig godt etterprøvet, eller såkalte «retargeting»-annonser basert på data fra en Facebook-pixel i nettbutikken som har tracket at jeg har lest om akkurat det produktet eller merket de så eksponerer meg for på Facebook.
Problemet med den første av disse kategoriene, er at jeg ikke er en A4 25 år gammel dame i Norge, og det er ytterst få andre også, sånn i annonseringsøyemed i alle fall.
Problemet med den andre kategorien, er at jeg gjerne tar et valg om å kjøpe et produkt i løpet av 24 timer. Om jeg venter utover dette er det fordi jeg enten venter på lønning, eller har avfeid produktet som noe jeg ikke vil ha.
Lav relevansecore betyr mer enn dyrere annonser
Felles for begge typene annonser er at jeg blir irritert nok til å enten ignorere annonsen, eller klikke på «jeg vil ikke se dette» – og det påvirker relevansescoren til annonsen når nok personer gjør noen av de tingene, noe som får den til å bli kategorisert av Facebook med lavere relevanse, som igjen gjør at færre vil se den.
På grunn av det ovenstående eksempelet, og fordi jeg liker å gi kundene våre flest mulig relevante klikk fra faktiske mulige kjøpere, er jeg stor fan av å målrette annonser på Facebook så direkte som overhodet mulig. Jeg er også veldig glad i å a/b-teste.
Tidvis blir jeg litt amper på meg selv over dette, fordi det betyr at kampanjer jeg kjører gir meg større arbeidsmengde i oppstarten. Samtidig ser jeg at vi oppnår mye bedre resultater så fort vi tester noe, og målretter det ordentlig.
Kartlegg hvem du snakker til
Det er også viktig for både deg og bedriften du skal sette opp annonser for, at du eller dere lager en personas, eller en primærmålgruppe. Da mener jeg den absolutt viktigste kunden, eller drømmekunden, om du vil.
Behandle denne drømmekunden som toppen av alt når du planlegger en kampanje eller løpende annonser: Det skal alltid være de du vil nå. ALLTID. Så klart kan en primærmålgruppe eller hovedpersonas etterfølges av de nest viktigste på denne stigen, men hovedsakelig skal det være hovedpersonas/primærmålgruppe du retter alt mot, alltid.
Tenk over hvem de er og hva de gjør
Tilbake til eksempelet: Hvordan nå Marie, 25 år, Norge?
- Målrett mot kvinner mellom 18 og 30 år (som du pleier)
- Segmenter mot følgere av NSB/Ruter/Nettbuss.
- Målrett mot byer folk ofte pendler til, du kan også spesifisere dette mer, f.eks. «alle på dette stedet», «folk som bor her» (ikke velg denne om du skal nå praktiske Marie), «folk som nylig var her» eller «folk som reiser i dette området».
- Segmenter mot følgere av podcaster.
- Inkluder spesifikke klesmerker.
- Segmenter mot folk som pendler.
- Ikke inkluder de «mest logiske» valgene som «interessert i shopping og mote»
Om jeg plotter inn det ovenstående i Facebooks Audience Insights, får jeg opp at det finnes 5-6000 slike personer (Kvinner mellom 18 og 30 år, i Oslo, som pendler, er interessert i Levis jeans, nettbuss og podcaster) – mot de 70-80 000 personene av samme, alder, kjønn og i samme by, som er interessert i «Shopping og mote».
Flere, mer direkte målrettede poster betyr flere relevante klikk som potensielt leder til kjøp, høyere relevansescore slik at du faktisk når de du vil nå, og mye billigere annonser.