Innhold kan være så mye, men dette innlegget handler om innhold på nettet, enten det er blogginnlegg, produktbeskrivelser eller undersider. Det viktigste å huske er imidlertid at du skaper innholdet for noen andre enn deg selv, derfor må det være lett å fordøye og gi en verdi. Dette er en veldig grunnleggende guide, jeg kunne snakket om temaet i dagevis, men her er åtte tips jeg tror alle kan dra nytte av.
Klart språk er viktig
Skriv så alle forstår hva du mener. Om du føler et pressende behov for å bruke faguttrykk eller kompliserte ord, forklar dem. De fleste liker ikke å føle seg dumme. Om du trenger et godt eksempel på hva jeg mener her, ta en titt på denne casen hos Språkrådet.
Call-to-action og «selgende» innhold
Se på innholdet ditt når du er ferdig med første utkast. Er det noen naturlig vei videre? Har du inkludert relevante linker nederst eller på siden av innholdet?
Om innholdet handler om produkt – kunne teksten din fått bestemora di til å kjøpe det, selv om hun ikke trodde hun trengte det når hun begynte å lese den? Prøv å kanalisere den hjelpsomme selgeren i klesbutikken, ikke den masete fyren i elektronikkbutikken når du skriver.
Gi dem nok informasjon
Gir du nok informasjon om temaet, eller kan det tenkes at noen vil vite mer enn hva du gir dem? Om du prøver å selge meg en veske så er det nyttig for meg å vite hva jeg får plass til oppi den, for det kan hende centimeter-målene er noe jeg ikke klarer å visualisere. Får jeg plass til Mac-en men ikke vannflaska? Får jeg plass til begge deler? Gir bildene nok informasjon?
Om bildene gir informasjon som teksten ikke gjør, husk på svaksynte og blinde – gir du dem nok informasjon om du antar at de ikke ser bildet? Universell utforming er fortsatt for lite benyttet i mine øyne. Jeg har skrevet mer om universell utforming innen markedsføring her.
Tar du eierskap?
Ta eierskap til innholdet du produserer, finn ut mer om produktet eller temaet enn du starter med. Gjør researchen, så skriver du også mer naturlig, og slipper å skrive tungt og vanskelig fordi du ikke har satt deg inn i det du skriver om.
Eierskap kommer også inn når vi tenker på hvordan du setter sammen innholdet ditt: Min måte å skrive og strukturere på er ikke nødvendigvis det som faller mest naturlig for deg.
Korrekturlesing og bruk av tone-of-voice er kult
Sett hodet ditt i et modus som du kanskje benyttet sist du studerte eller gikk på skole, eller kanskje det moduset du bruker når du skriver e-poster på jobb: Korrekturles deg selv, eller enda bedre: Få noen andre til å korrekturlese!
Forsøk også å benytte en tone-of-voice (tekstform av toneleie, tenk på en skuespiller som tar på seg en rolle) som du mener leserne dine vil foretrekke. Jeg skriver vesentlig forskjellige tekster når jeg produserer innhold for en kunde med målgruppe jenter 17-20 år enn om målgruppen er menn 45-60 år. Tren på dette, skriv samme tekst men til forskjellige målgrupper.
Skap innholdet kundene ønsker
Husk at det du tenker er interessant, kanskje ikke er det for kundene dine. Den absolutt enkleste måten å finne ut av dette på, er ved å spørre dem. Gjerne med eksempler.
Om du ikke kan gjøre dette, prøv Google! Skriv inn et relevant ord eller to i søkefeltet, og se hva Google foreslår at du vil skrive. Her er det mye gull, fordi disse forslagene er satt sammen av hva folk «flest» søker på når det kommer til dette temaet. Kanskje finner du tittelen din også!
Enda en kilde er ofte kundeservice/salg, de har ofte bedre kontroll på hva kundene gang på gang spør om, og kan derfor ofte fortelle deg hvor hullene i innholdet ditt er.
Søkemotoroptimalisering trenger ikke være vanskelig
SEO, eller søkemotoroptimalisering, er et stort og kvasi-kaotisk fagfelt. Men du kan gjøre enkle grep selv for å forbedre innholdet ditt slik at det blir mer SEO-vennlig.
En veldig grunnleggende sjekkliste for innhold og SEO:
- Tittel og undertitler: Beskriv hva innholdet disse dekker, handler om. Forsøk å på en naturlig måte inkludere nøkkelord som er relevante for det du skriver om. Sitater er stort sett elendige titler, ikke bruk et sitat som en tittel.
- Linker: Maksimum én url per andre paragraf er en grei huskeregel. Legg den i teksten, og gjør det slik at teksten den ligger i, beskriver hva man får opp om man klikker. Linker må være relevante, du bør også krysslinke til egne undersider, men husk å holde det relevant, da. Jeg kan ikke repetere det nok ganger: Relevant linking, ok?
- Brukervennlig innhold: Det aller viktigste er at innholdet ditt er lett å lese på alle skjermstørrelser. Det kan bety at du må gjøre bildene mindre eller sørge for at du har nok paragrafer, slik at du får luft inn på mobilskjermer også. Det kan bety at knappene må være større, fordi de blir for små for en tommel på en mobilskjerm. Det kan bety at noe av innholdet må skjules på mobil fordi det ikke er responsivt nok.
- Lengde: Flere undersøkelser viser at jo mer innhold du kan tilby, jo bedre. Dette stemmer imidlertid bare om det er noe poeng – om du må repetere deg selv 14 ganger for å få et blogginnlegg eller en produktbeskrivelse til å bli lengre, dropp det.
- Lengde er også alfa og omega når vi snakker om meta-innhold, som er innholdet søkemotorer henter ut når de viser deg frem i søkeresultatene. Ofte «fikser» plattformen eller CMSet ditt dette automatisk – ofte er det tittel på siden/innlegget og starten på teksten eller ingressen som blir benyttet. Om ikke finnes det utvidelser og enkle koder å lære seg. Poenget er i alle fall at meta-beskrivelse bør være under 160 tegn (mellomrom inkludert) og meta-tittel mellom 50 og 60 tegn, (mellomrom inkludert).
- Tagger og beskrivelser: Spesielt på medieinnhold (bilder og video) er alt-tagger og beskrivelser viktige for både SEO og UU (universell utforming) – beskriv enkelt hva bildet eller videoen viser/er.
Riktig bildevalg
Unngå bildebase/stockfoto-bilder når du kan. Ta eller fiks bilder selv, på huset, det blir alltid mer naturlig og mindre oppstilt. Husk også at bilder og illustrasjoner bør komplimentere innholdet ditt og være relevante. Spre dem utover slik at øyet får et avbrekk fra teksten. Wordstream har en del tips angående bildevalg som du finner her.
Lyst til å lære mer?
Her kommer et par andre hjelpsomme tekster om temaet:
- Skrivetips fra tekstdoktoren – Christine Calvert
- Don’t forget that old content still might be GREAT content – Thomas Moen